سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ادبیات هفتم
 
ÞÇáÈ æÈáǐ

 

 

 

 

امتحان املا(میان ترم)

دانلود
منبع کلاس هفتم(دوره اول مطوسطه)

 

 




[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 92/11/3 ] [ 9:14 عصر ] [ فرشته کریمی ]

-       متن ذ یل را بخوانید وبه سؤالات آن پاسخ دهید.

      الهی ! اگر چه بهشت چون چشم وچراغ است ، بی دیدا ر تو درد وداغ است !

دوزخ بیگا نه را بنگاه است و آشنا را گذرگاه و عارفان را نظر گاه .

الف – متن از چند جمله تشکیل شده است ؟

ب – در متن چند فعل ربطی وجود دارد؟

ج -  واژگان متضاد را در متن پیدا کنید.

د – چند تشبیه در متن وجود دارد؟ 

 

2 – تعداد جمله های کدام گزینه کمتر است ؟

الف – الا ای خا ک خوزستان تو آنستی که دید ستی

                                          سکندرها و قیصرها ولشکرهای جوشانش

ب – دست در دامن مولا زد در

                           که علی بگذر وازما مگذ ر

ج – شیخ خندد ید وبگفتش ای  سلیم

                            این درخت علم باشد ای علیم

د – دانه آرام بر زمین غلتید

                   رفت وانشای کوچکش را خواند

 

3-       نها د در کدام گزینه درست نیست؟

     الف – کژال روناک را بغل زد. ( کژال )

     ب – دشت یکپارچه صدا شده بود. ( صدا )

     ج – آسمان مثل یک تبسم شد. ( آسمان )

     د – شبنم از روی برگ گل برخاست .(شبنم)

4-       کدام گزینه مفعول ندارد؟  

الف – زنگ تفریح را که زنجره زد.

ب – از ضمیر خاک می گویند را ز

ج – خوب ،جهان را ببین .

د – باز هم در کلاس غوغا شد.

 

5 – مفعول کدام گزینه صحیح نیست؟

الف – شعر هوا را بخوان. ( شعر )

ب – زندگی بر تو می زند لبخند. ( لبخند )

ج – تا توانی پیش کس مگشای راز( پیش کس )

 د – نتیجه را به دفتر گزارش دادم .( نتیجه )

6 -  تعداد جمله های متن زیر در کدام گزینه آمده است؟

 بدا ن ای پسر که بزرگوارترین علم ، علم د ین است که اصول اونرد بان توحید است وفروع او

احکام شرع است پس تا توانی گرد علم دین گرد تا دین ودنیا به دست آری.

      الف – چهار  جمله          ب – پنج جمله         ج – شش جمله         د – هفت جمله 

    7- تعداد جمله در کدام گزینه صحیح نیست ؟

    الف – عا شقا ، خیز کامد بهارا ن ( سه جمله )

    ب – آسمان دلگشا ودریا رام ، زندگی مهربان ومن خوشحا ل . ( چهار جمله )

    ج – مادر ای آفتا ب هستی بخش                  زیر پایت بهشت جاوید است (دو جمله  )

   د – منتظران بهار ، فصل شکفتن رسید       مژده به گل ها برید، یار به گلشن رسید(چهار جمله)

   8 – هم خانواده در کدام گزینه غلط است؟

 الف – جاری ( اجرا – مجری – جریان )        ب – مقتدر ( قا در – قدر- قدرت)

 ج – متعا ل ( تعالی – عا لی – معلی)           د – نظام ( نظم – اعظم – انتظام )

9 – عناصر زیبا یی سخن در کدام گزینه صحیح نیست ؟

 الف – ا لهی ! همه تو ، ما هیچ ، سخن این است بر خود مپیچ . (سجع)

 ب – دانه ها چون در زمین پنهان شود   سرآ ن سر سبزی بستان شود. ( تناسب یا مراعات نظیر)

ج – زندگی بر تو می زند لبخند .( شخصیت بخشی یا تشخیص)

د – این درختانند همچون خاکیان     دست ها بر کرده اند از خاکدا ن(  تشبیه – ضرب ا لمثل)

10 – عناصر زیبا یی سخن << اند ک اند ک جمع شود وانگهی دریا شود >> در کدام گزینه آمده است؟

 الف – ضرب ا لمثل        ب- تکرار        ج – گزینه ی الف و ب        د – تشخیص 

11-  جاهای خال را با واژگان مناسب کامل کنید .

 تکرار ........ در نظم ونثر باعث زیبا یی نوشته می شود . به واژگان ( سفر ، صفر) ........ گویند.

زا ویه دید داستان کژا ل.................و زاویه دید قلب کوچکم را به چه کسی بدهم .............است.

واژه های هم آوا از مبا حث دشوار ........است . یکی از راه های تقویت املا، پرورش مهارت خوب ........ دا د ن است. مهم ترین بخش هر جمله ....... نام دارد.

12 – در جمله ی << برادرم کتاب را به محسن دا د.>> کدام بخش دیده نمی شود؟

 الف – نهاد              ب – مسند            ج – مفعول                د – متمم 

13- در کدام گزینه تشبیه دیده نمی شود ؟

 الف – من اینجا چون نگهبا نم تو چون گنج         ب – دست های تو شط خورشید است

 ج – دندا ن بر دندا ن می سا یید               د – گورخا نه ی را ز تو چو دل شود

14- بیت <<پرید از شاخکی برشاخساری      گذشت از بامکی بر جو کناری>> چند متمم دارد؟

الف – چهار                  ب – سه                 ج – پنج                د- متمم ندارد  

15- معنی واژگان ( عجز – والا – برومند – به رغم – صلاح – فرمان گذار– مویه ) به ترتیب در کدام گزینه آمده است؟

الف – نا توانی – عالی – پر بار – موافق – درستی – فرمانده -  ناله 

 ب – نا توانی – برتر – بارور- برخلاف – درستی – فرمان دهنده – گریه

 ج- ناتوانی – برتر – با ثمر – بر خلاف -  تفنگ – فرمانده – شیون وزاری

 د – آواز – بالا – قوی – بر خلاف – درستی  - فرمان دهنده – گریه  

16- قالب کدام شعر درست معرفی نشده است؟

الف – فرشته ی مهر (چهار پاره)      ب – راز شکوفا یی (مثنوی)   ج- زنگ آفرینش (چهار پاره)

د – ای نام تو بهترین سرآغاز (شعر نو)

17- هر اثر از کیست؟

الهی نامه (                   )      هفت پیکر(               )      مثنوی معنوی(                  )

رگبار کلما ت(              )       فا طمه فا طمه است (             )  کویر(                 )

 زندگی نامه ی ابوذر غفاری (                    ) به قول پرستو(                      )

داستان کژا ل (                )     به هوای گل سرخ (                 )

18- کدام گزینه متفا و ت است؟

 الف – فراز ، فرود         ب – وابستگی ، استقلال         ج – تآ مل ، تفکر        د- خار ، گل 

19- کلمه ی  درست را انتخاب کنید .  کژ ا ل به دنبال او زمین را .......... ( خویش – خیش ) می

کشید .                 

 این .......... (مایع – مایه ) افتخار برای ملت ماست .

..............دانستم که .......... را به دست بگیرم وبا دشمن بجنگم .( سلاح – صلاح )

من در ماه .......... به ......... نمی روم .( سفر – صفر )

  از.......... وخوراک بیهوده پرهیز کنیم ومراقب پول های ........... خود باشیم .( خرد- خورد) 

20 - کدام جمله زبانی است؟

الف - من اینجا چون نگهبانم تو چون گنج                   ب - به شما جوانان به عنوان فرزندان عزیزوپاره های دل این ملت می گویم .

ج - هوا بس ناجوانمردانه سرد است.                       د - پرنده با دیدن من از روی شاخه پرید.
 

 




[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 92/11/3 ] [ 9:3 عصر ] [ فرشته کریمی ]

انواع جمله را نام ببرید و برای هر کدام مثال بیاورید.

2-متن زیر چند جمله دارد؟ آن ها را مشخص کنید.
شخصی را پسر در چاه افتاد گفت جان بابا جایی مرو تا من بروم و طناب بیاورم و تو را بیرون کشم و به خانه ببرم

3-برای چه از تشبیه استفاده می کنیم؟

4-برای واژهای زیر تشبیه بنویسید.
مادر:
زمین:

5-در کدام جمله تشبیه و در کدام از شخصیت بخشی استفاده شده است؟
الف)دانه آرام بر زمین غلتید( )
ب)غنچه مثل لبخند باز می شود( )

6-برای هر واژه ، یک هم خانواده بنویسید.
اعجاز
غرق

7-معنی واژه های زیر را بنویسید.
زنجره
وداع

8-معنی بیت های زیر را به نثر روان بنویسید.
الف)شبنم از روی برگ گل برخاست /گفت می خواهم آفتاب شوم
ب)جوجه ی کوچک پرستو گفت/ کاش با باد رهسپار شوم
تا افق های دور کوچ کنم/ باز پیغمبر بها ر شوم

9_دو اثر از قیصر امین پور را نام ببرید.

«کاش روزی به کام خود برسید»




[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 92/11/3 ] [ 2:6 عصر ] [ فرشته کریمی ]

ادبیات فارسی

1. مصرع زیر چند جمله است؟  سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

الف) 2جمله                ب)3 جمله                ج)4 جمله                  د)5 جمله

2. کدام گروه هم خانواده نیستند؟

الف) اعجاز، معجزه، عجز                          ب) تحلیل، حلال، محلول                ج)علل، متعال، تعلل                                د)شعر، شاعر، شعور

3.فعل کدام جمله با بقیه سازگار نیست؟

الف) نرگس آمد.                          ب) هوا خنک شد.                ج)او گل کاشت.                                د) باد می وزد

4.بیت زیر دارای چه آرایه  ای است؟            شبنم از روی گل برخاست                       گفت می خواهم آفتاب شوم

 الف) تشبیه                          ب) تشخیص                ج)مراعات نظیر              د)همه موارد

5.املای کدام گزینه با توجه به معنا غلط است؟

الف) مطبوعات: روزنامه ها                          ب) غوقا: فریاد، شلوغی            ج)نشاط: شور و شادی                                د)مصحف: کتاب عزیز (قرآن)

6.نهاد مصراع «زنگ تفریح را که زنجره زد» کد ام است؟

الف) تفریح                          ب) زنگ                      ج)زنجره                                د)زنگ تفریح

7. معنای واژه رغم در کدام گزینه آمده است؟

الف) عدد                               ب) ناراحتی               ج)خلاف                            د)گونه

8.کدام گروه کلمات هم آوا نیستند؟

الف) سبا، صبا                          ب) قریب، غریب                ج)غرق، غرقه                     د)خوار، خار

9. مفهوم «زود گردد با مراد خویش جفت» در کدام گزینه به طور دقیق آمده است؟

الف) با جفت خود همدم می شود                          ب) خیلی زود ازدواج می کند       ج)عبه مرادش می رسد                                 د)خیلی زود به مرادش می رسد

10. کدام گزینه در هنگام افزودن «ی»، حرف «گ» نمی گیرد؟

الف) خانه                                                 ب) دیدن               ج)زنده                                                د)شایسته

 



 




[ یادداشت ثابت - چهارشنبه 92/11/3 ] [ 12:54 عصر ] [ فرشته کریمی ]


 

 

ضرب المثل  درس 1 : انسان به آرزو زنده است.
  
   
در داستانهای اسلامی آمده است که:
 
 
 حضرت مسیح علیه السلام در جایی پیرمردی را مشاهده می کرد که مشغول کار کشاورزی بود و
 
زمین را با بیل شخم می زد.
 
حضرت مسیح به خدا عرضه داشت:
 
خدایا! امید و آرزو را از او بگیر!
 
ناگهان پیرمرد بیل را کنار انداخت و روی زمین خوابید و به استراحت پرداخت!
 


دوباره حضرت مسیح به خدا عرضه داشت:
 
خدایا! امید و آرزو را به او برگردان!
 
بعد از این دعا؛ پیرمرد از استراحت دست برداشت و بلند شد و دوباره شروع به کار کردن در زمین و
 
 زراعتش کرد!


حضرت مسیح پیش پیرمرد رفت و از او پرسید:
حالات گوناگونی از تو دیدم! داشتی کار میکردی که به یکباره بیل را به کنار انداختی و خوابیدی!
 
 دوباره به یکباره از زمین بلند شدی و شروع به کشت و زرع کردی؟!


پیرمرد گفت:
وقتی بیل را کنار انداختم این فکر به ذهنم آمد که من پیرم و آفتاب لب بامم! همین امروز فرداست
 
 که غزل خداحافظی را بخوانم! پس چرا خودم را به زحمت کار و تلاش بیافکنم؟!
 


اما چیزی نگذشت که این فکر از ذهنم  پاک شد و این آرزو در دلم شکل گرفت که:
 
هر چند پیرم! اما از کجا معلوم که من عمر بسیار طولانی از  جانب خدا نداشته باشم! و از طرف
 
 دیگر خانواده ام؛ چشم انتظار کار و محصول  تلاش من هستند و زندگی آبرومندی می خواهند!
 
 پس دوباره بلند شدم و کار و تلاش و بیل زدن را شروع کردم!


------------------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------


انسان به آرزوهایش که در ذهن و فکرش شکل میگیرد زنده است.
 
و این خداست که می تواند آرزو های قشنگ در فکر و ذهن ما قرار دهد.
 
از خدا بخواهیم که آرزوهای قشنگی درروح و اندیشه مان شکل دهد.
 
مثلا آرزو کنیم تا توفیق پیدا کنیم:


ناتوانی را دستگیری کنیم.
داغدیده ای را تسلیت گوییم.
شاخه گلی را آب دهیم.
به کودک گریانی؛ لبخند بزنیم و او را شاد کنیم.رانده شده ای را پناه دهیم.
برای مریضی،  آرزوی سلامتی کنیم.
 
خوشا به حال آنانکه این روزها را در منی که سرزمین آرزو
 
هاست بسر برده اند.



و یا از خدا بخواهیم آرزوهایمان برای همه باشد:
مثلا:
همه نیکوکار باشند.
 
همه ثروتمند باشند.
 
همه نسبت به هم مهربان باشند.
 
همه سلامتی و عاقبت به خیری داشته باشند.
 
ظلم و تبعیض در دنیا رخت ببندد و عدل و کرامت بر جهان حکمفرما شود.
....


همه چیز های خوب را می توان برای همه آرزو کرد و از خدا خواست!
در آن صبح جمعه که در همه اعصار بشر وعده  داده شده است- با بشارت آن صیحه آسمانی- همه
 
 به آرزوهایشان خواهند رسید. ان شاء الله. اشعار شاخ امل ‏


شاخ امل بزن که چراغی است زود میر 
 
  
بیخ هوس بکَن که درختی است ‏کم بقا

قدر موقعیت ‏


به روز نیک کسان گفت تا تو غم نخوری
  بَسا کسی که به روز تو آرزومند ‏است
آرزو در جوانی


جــوان آرزوهــــا فــراوان کـنـــد
  همی هر چه خواهد به وهم آن کند

    نکات همه دعوت انبیاء این بوده است که مردم را از سرگردانی که در آن هستند، نجات ‏بدهند. راه  مستقیم، راه انبیاء، و در رأس آن‌ها التزام به نور اسلام است. غیر از آن ‏هرچه هست دنیاست و مربوط به نفسانیت انسان و شهوات و آمال و آرزوهای انسان. ‏آرزوهای طول و
  دراز، دنیاست. همان دنیایی که تکذیب شده است. همان ‏دلبستگی‌هایی که انسان را بیچاره
   می‌کند.‏
  انسان به آرزو زنده است و اگر روزی آرزو از انسان گرفته شود از کار و تلاش دست ‏برمی‌دارد.‏
  آرزویی که در اسلام مورد انتقاد قرار گرفته است، مربوط به موارد ذیل است: ‏
‏1- آرزوی طولانی.

‏2- آرزوی بیش از عمل.

‏3- آرزوی بدون عمل.
 ‏
‏4- آرزویی که انسان را سرگرم کند
. ‏
‏5- آرزوی خیر داشتن از کار و افراد بد.‏
 
  کیفر و پاداش بر اساس آرزو نیست، بلکه بر اساس عمل است.‏
  ملاک بهشت، ایمان و عمل است، نه خیال و آرزو.‏
  ریشه حرام خواری طمع، آرزو و رقابت است.‏
  به خصلت‌ها جهت صحیح بدهیم. آرزو در انسان هست، اما جهت این آرزو را در ‏خواست  نعمت از خدا قرار دهیم، نه سلب نعمت از دیگران.‏
  آرزو اگر انسان را غافل کند، نابجاست. ولی اگر انسان را به کار و تلاش وادار کند ‏خوب است زیرا در قرآن می‌خوانیم: «و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثواباً و خیرٌ ‏اَملاً»‏
  هر گونه لغو در کلام و عمل و آرزو، ممنوع است. بندگان خدا، هدف معقول و مفیدی ‏دارند و  عمر خود را صرف امور بیهوده نمی‌کنند)‏
  آرزوهای طولانی از القائات شیطان است.
 

1-    امید در زندگی همان قدر اهمیت دارد که بال برای پرنده .
 
2-  امید و آرزو آخرین چیزی است که دست از گریبان انسان برمی دارد. دوست داشتنی ترین
 
شخص کسی است که روی خودِ برترش تمرکز کند.
 
3-    آرزو سرابی است که اگر نابود شود همه از تشنگی خواهند مرد .
 
4-    امید دارویی است که شفا نمی دهد ولی درد را قابل تحمل می کند.
 
5-    امید در زندگانی بشر همان قدراهمیت دارد که بال برای پرنده .
 
6-    بشر وقتی از ادامه ی امیدها و آرزوها باز ماند مرده ای بیش نیست .
 
7-    حیات بدون امید، همدوش و همسر مَمات است.
8-    آرزو ریشه ی حیات ماست. اگرچه این ریشه ، حیات ما را به تدریج می سوزاند ، ولی همین
 
 ریشه مایه ی زندگی است .
9-    آرزو کردن چقدر شعف انگیز است . اما وقتی به آرزو رسیدیم شعف از درون ما رخت بر می
بندد.



10-افکار خوب معمار و آفریننده هستند و آرزو قلابی است که هرچیز را به جانب ما می تواند بکشد.
11-امید مادر ایمان است.
12-امید نان روزانه ی آدمی است .
13-امید رفیق تیره بختانی است که از دست ساقی دهر جرعه ی بی مهری نوشیده اند.
14-انسان در عین نومیدی ، امیدوار است.
15- دنیا با امید برپاست و آدمی با امید زنده است .
16-امید، نیمی از خوشبختی است.
.
*********************************************************************
 
 درس 2 : همه عالم کتاب حق تعالی است.  (مصراعی از شیخ محمود شبستری)


سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم 

 *
***************************************************************** 

 درس 3 : به راحتی نرسید آن که زحمتی نکشید. ( حافظ غزل شماره 239)
در تمام دنیا هر کسی در هر فن و رشته ای به جایی رسیده بدون شک از پشتکار و همت والایی

 
استفاده کرده و در راه با مشکلات زیادی مواجه شده و مقابله کرده تا در  کار خود متبحر شده

است.
ضرب المثل های متناسب با آن :
نابرده رنج گنج میسر نمی شود.
تا رنج نبری، گنج بر نداری.
بی دود زین تنور به کس نان نمی دهد.
‏قرآن می‌فرماید: «فان مع العسر یسراً؛ مسلماً با سختی آسانی است» این آیه به همة انسان‌های
 
 تلاشگر نوید می‌دهد همیشه در کنار سختی‌ها آسانی‌ها است و از درون سختی‌ها آسانی به
 دست می‌آید. این نوید و وعدة الهی، دل را نور و صفا می‌بخشد و به پیروزی‌ها امیدوار می‌کند، و
 گرد و غبار یأس و نومیدی را از صفحة روح انسان می‌زداید.

پیامبر (ص) فرمود: «بدان که با سختی‌ها آسانی است و با پیروزی و با غم و اندوه خوش‌حالی و
 گشایش است»(1): پس از نظر قرآن و حدیث و مسلم است که با هر سختی آسانی است. به دیگر
 سخن: آسانی‌ها از دل سختی‌ها بیرون می‌آیند . واقعیت زندگی این مطلب را تأیید می‌کند.

 


سختی‌های دوران تحصیل تبدیل به دانش می شود. سختی‌های کار و کوشش اقتصادی تبدیل به

 
 ثروت می‌گردد. سختی‌های مبارزات ملت‌ها تبدیل به آزادی و استقلال می شود. تحمل زحمات

 
دوران بارداری ثمرة شیرین فرزند را تحویل مادر می‌دهد.

بستری شدن در بیمارستان و تحمل درد و رنج ناشی از عمل جراحی، بهبودی و خوب شدن را به

 
 دنبال دارد. بنابراین جای تردید نیست که سختی‌ها زایندة آسانی‌ها هست ،‌همان گونه که در
 ادبیات فارسی آمده:

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

باید توجه داشت این امر در مو اردی است که سختی قابل تبدیل شدن به آسانی باشد، مثلاً آدمی

 
 که استعداد خواندن دارد، اگر زحمت بکشد و درس بخواند، با سواد می شود، ولی فردی که

 دیوانه است یا اصلاً قدرت یادگیری ندارد، قابلیت درس خواندن ندارد و هر چه به کلاس برود، فایده

 
 ندارد. شخصی که فلج مادرزاد است و از نظر پزشکی قابل معالجه نیست، این سختی قابلیت


 تبدیل شدن به آسانی را ندارد (البته شفای الهی ممکن است).

نیز باید توجه داشت که هر سختی، متناسب با خودش آسانی را به ارمغان می‌آورد، نه هر آسانی
 را ، مثلاً کسی که از استعداد معمولی برخوردار است و پول کمی دارد و وارد بازار تجارت می
 شود و شب و روز می‌دود، به اندازه تلاش و کوشش و آشنایی با رمز و رموز تجارت و بازار و به
 مقدار پولش سود می‌برد، نه این که یکشبه بتواند یک آدم پولدار شود .

هم چنین گاهی آسایش و آرامش در عمق و باطن سختی‌ها وجود دارد و انسان در این عالم ، آن

 
 عمق و باطن را مشاهده نکرده و به آن دست نخواهد یافت، بلکه پس از سپری شدن عمل و رفتن

 
از این جهان، در جهان دیگر نتیجة سختی‌ها و صبر در مقابل آنها را مشاهده کرده و به آنها دست

 خواهد یافت. بلکه اگر زندگی منحصر در این عالم بود، برخی از موارد شاید بدون پاسخ می‌ماند


،‌مانند همین فرض که انسان، تمام عمر خود را در سختی‌ها گذرانده باشد و با صبر در مقابل


 سختی‌ها و مشکلات به پاداش الهی و آرامش و راحتی در جهان دیگر دست یابد. خداوند فرموده:


 و بشر الصابرین. اما باید متوجه باشیم فرض این که انسانی در تمام عمر فقط سختی داشته و

هیچ گونه راحتی و آسایش نداشته باشد یا بالعکس ، فرض صحیحی نیست.

اگـر سختی درجایی جاسازی شد، در برابر آن آسانی می آید و آن را از مکان خود بیرون

 
 میکشد.                          پیامبر اکــرم صلی الله علیه و آله و سلــم علی (ع) فرموده اند: هر کس

 بکوبیدن دری ادامه دهد و اصرار ورزد عاقبت از آن در وارد     خواهد شد


منبع : غررالحکم، ص 718 و 644 و نیز فرموده اند : هر آنکس که خود را در اصلاح نفس خویش به

 مشقّت و زحمت وادارد و      سعی بلیغ نماید به سعادت و خوشبختی نائل می گردد.
منبع : غررالحکم، ص 718 و 644  علی (ع) فرموده اند: کسیکه عقل خود را بر هوای نفس خویش مقدّم بدارد اعمال و     کوشش های او همواره نیکو و پسندیده خواهد بود.
منبع : غررالحکم ، ص645 علی (ع) فرموده اند: از کمال سعادت اینست که آدمی در راه اصلاح جامعه  سعی و     مجاهده نماید.
منبع : غررالحکم ،ص732 علی (ع) فرموده اند: هرگز از مجاهده و کوشش در اصلاح نفس خویش باز نایست زیرا     چیزی سعی و کوشش تو را در این کار یاری نخواهد کرد.
منبع : غررالحکم ،ص818 علی (ع) فرموده اند: هر قدر دانش آدمی افزایش یابد توجه انسان به روان خود بیشتر می      شود و سعی و کوشش خویش را در راه تخذیب اخلاق و اصلاح نفس خود به کار می بندد.
منبع : مستدرک ،جلد2، ص310 علی (ع) فرموده اند: اگر طالب نجات و رستگاری هستید بی خبری و غفلت را ترک گویید و      پیوسته ملازم کوشش و مجاهده کنید.
منبع : غررالحکم ، ص277 امام صادق (ع) فرموده اند : نفس خود را از آن چه برایش مضر است  باز دار قبل از آن که      بمیری  و در آزادی جانت کوشش کن همانطور که در طلب روزیت کوشش می کنی زیرا که      جانت در گرو اعمال تو است و جز با کوشش تو آزاد نخواهد شد.
منبع : وسائل 4 ، ص40

 

****************************************


درس4 : خودرا بشناس تا خدا را بشناسی.
 

خداوند در قرآن کریم می فرماید:«و فی الارض آیات للموقنین ، و فی انفسکم ا فلا تبصرون 

 

 


 
»ترجمه: و در زمین آیاتى براى جویندگان یقین است‏ و در وجود خود شما (نیز آیاتى است) آیا

 
 نمى‏بینید؟! (سوره الذاریات ، آیات 20 و . 21 ) یکی از قدیمترین دستورهای حکیمانه جهان که

 
هم به وسیله انبیاء عظام به‏ بشر ابلاغ شده است و هم حکیمان بزرگ جهان آن را به زبان آورده

 

 


اند و اعتبار خودش را همیشه حفظ کرده و بلکه تدریجا ارزش آن بیشتر کشف شده‏ است این

 
 جمله معروف است که : ای انسان خودت را بشناس " . در اخبار و احادیث ما این تعبیر مکرر

 
آمده است ، هم از رسول اکرم روایت‏ شده و هم به تعبیرات مختلف در کلمات امام علی علیه


السلام آمده‏ است که : « من عرف نفسه عرف ربه » (غرر الحکم و در رالکلم ، فصل 77 حدیث


301 )با عبارت : من عرف‏ نفسه فقد عرف ربه » . نیز ذکر شده( تحف العقول ص . 316)
 
هر کس خود را بشناسد پروردگار خود را شناخته است
  -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

درس 5 : از هیچ دلی نیست که راهی به خدا نیست.

 

 

 

 
 زنهار میازار ز خود هیچ دلی را     کز هیچ دلی نیست که راهی به خدا نیست (وصال شیرازی).

 


(وَ الّذینَ یؤْذُونَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَیرِ مَا اکتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتانًا وَ إِثْمًا مُبینًا)[4]؛ «و آن

 
هایی که مردان مؤمن و زنان مؤمن را بی آنکه جرمی مرتکب شده باشند می آزارند، حقاً که متحمل

 
 بهتان و گناهی آشکار شده اند».
********************************************************************

 

 
 درس 6 : آزموده را آزمودن خطاست.
کسی که امتحان خود را پس داده و شناخته شده و رو سفید است،دگر احتیاجی نیست دوباره

 

 

آزموده شود . 

  /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 درس 7 : مردگان دانند قدر عمر و بس.

 گاه برخی از اشعار عطار به دلیل شهرت و رواج در حکم مثلی درآمده که قبل از وی رواج نداشته است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------  
 
 درس 8 : قیمت هر کس به قدر علم اوست.
 
 درس 9 :ندارد. 
 




[ یادداشت ثابت - سه شنبه 92/11/2 ] [ 6:1 عصر ] [ فرشته کریمی ]
<      1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By Pichak :.

ÏÑÈÇÑå æÈáǐ

سلام من خانم کریمی هستم جهت پیشرفت شما دانش آموزان عزیز این وبلاگ را به نمایش گذاشتم.امیدوارم از این مطالب به خوبی استفاده کنید.*ببخشید اگه میشه یه نظر کوچیک هم بزارید.ممنون*
ÂÑÔíæ ãØÇáÈ